Saturday, September 4, 2010

Jay-Z dan ILLUMINATI (Bahagian 1)

Video nyanyian Jay-Z  yang bertajuk "Run This Town" (menampilkan Rihanna dan Kanye West) mengandungi simbolik tersembunyi yang berkaitan dengan 'Secret Society'. Sudah lama desas-desus mengatakan bahawa Jay-Z adalah sebahagian daripada beberapa jenis turutan okultisme (mungkin Freemasonry) kerana penggunaan simbolik aneh dalam lagu dan imaginasi lirik lagunya. "Run This Town" jelas mengukuhkan desas-desus tentang penglibatan Jay-Z ini.. Kita akan lihat simbolik dalam lagu ini dan selaras dengan jenama pakaiannya iaitu Rocawear.
Jay-Z cukup yakin dengan peminat yang menghargainya dan melakukan segala simbolik secara terang-terangan kerana namanya sudah terpahat kemas. Tanpa sembunyi, dia telah menunjukkan simbol okultisme di lagu, video dan di jenama pakaianya, Rocawear. Akhir-akhir ini, Jay-Z yang berasal dari Brooklyn ini sudah mula berani muncul dan meng'expose' dirinya melalui penggunaan simbolik Freemasonry, Illuminati dan lain-lain pergerakan atau simbolik dari 'Secret Society'. Dia sekarang mula mempamerkan siapa dirinya dan muncul dalam  dalam video lain yang mengandungi makna ghaib (lihat "Rihanna's Umbrella" atau "Beyonce's Crazy in Love").
Video "Run This Town" ini diarahkan oleh Anthony Mandler, yang juga pengarah video "Rihanna Disturbia". Kedua- dua  video ini ada metaforanya tersendiri kerana mempunyai unsur dan kuasa jahat. Paling tidak pengarahnya, Mandler pasti tahu bagaimana untuk memasukkan simbolik di setiap sudut video tersebut sehinnga kita tidak menyedari kewujudan simbol tanpa diteliti dan fahaman tentang  Illuminati ini.





Sebelum kita masuk ke dalam video, beberapa perkara yang perlu dijelaskan untuk memahami pemikiran Jay-Z dan dari mana dia mendapat idea. Jay-Z mengambil inspirasi dari sumber-sumber tertentu dan membuat perbincangan dengan orang-orang berfikiran (pengarah Anthony Mandler) untuk merealisasikan idea. Sebagai contoh jalan cerita untuk video 'Run This Town' dalam 'Trailer' kedua merungkai konsep mereka dimana Hoodie hitam yang bertulis 'Do What Thou Wilt'.

Aleister Crowley: Reformer of the O.T.O. whose motto was “Do what Thou Wilt”. He also enjoyed being called ”The wickedest man in the world”.
“Do What Thou Wilt” is the official dictum of the Ordo Templi Orientis (O.T.O.) and of its reformer, occultist Aleister Crowley. The O.T.O. is a hermetic order modeled after Freemasonry and German Illuminism and teaches its initiates the secrets of the Mysteries, gnosticism, sex magick, Kaballah and other occult sciences. Contrarily to Freemasonry, the O.T.O. is however based on the “Law of Thelema” which main precept is “Do What Thou Wilt be the whole of the Law“. Although this saying was interpreted in different ways, most agree that it refers to the dismissal of conventional moral and ethical rules in order to find one’s “True Will”. In other words, the usual guidelines by which good and evil are determined have to be blurred and forgotten to obtain the true path to illumination. Crowley explains this notion rather clearly here:



“There are no “standards of Right”. Ethics is balderdash. Each Star must go on its own orbit. To hell with “moral principle”; there is no such thing”
-
Crowley, Aleister. The Old and New Commentaries to Liber AL, II,28.


Although not officially considered “satanic”, the O.T.O. does fully embrace the Luciferian doctrine (see Crowley’s poem “Hymn to Lucifer) and its high level members are referred to as “Most Illuminated and Most Puissant Baphomet”. Baphomet is of course the horned androgynous idol of Western Occultism.
Poster in honor of Crowley by Madame Talbot. Notice “Do What Thou Wilt” and Baphomet

Adakah Jay-Z sebahagian daripada O.T.O atau dia menyukai baju dengan tulisan tersebut? Fikirkan sendiri.  Namun kita dapat lihat bahawa dia sangat arif dalam bidang simbolik ghaib ini dan mengaburi kita dengan menunjukkan bahawa orang-orang yang menyertai persatuan ini adalah persaudaraan. 

No comments:

Post a Comment